L' Artista i els mecenes
El passat dia de sant Esteve va voler la casualitat que veiés
dues pel·lícules, una estrena de renom mundial i una emesa per la televisió
vista per casualitat, les dues pel·lícules que donen peu a la següent reflexió.
La primera és Napoleon (2023), dirigida per
Ridley Scott, amb guió de David Scarpa, una coproducció dels Estats Units i el
Regne Unit. Drama històric i biogràfic de les Guerres Napoleòniques. Cinema
èpic coproduïda per Scott Free Productions, l’empresa fundada pels germans
Ridley Scott i Tony Scott. Napoleó és el feliç reencontre entre Ridley
Scott i l’actor Joaquin Phoenix. Tots dos donen vida a l´última versió
cinematogràfica sobre el cors Napoleó Bonaparte esdevingut Emperador de França.
La biografia del qual dona per a milers d’hores cinematogràfiques. Milers
d’interpretació possibles segons la temàtica tractara sobre els seus orígens
familiars, les seues relacions personals, els seus matrimonis, les seues
victòries polítiques, els seus triomfs militars, la influència en els costums
del seu temps, la seua relació amb les dinasties europees regnants llavors, la
seua estratègia, així com un llarguíssim i extens temari que no pretenc
exhaurir en aquest article breu i circumstancial sobre un film de més de dues
hores -que m’han passat volant- de duració, pur entreteniment cinematogràfic
que respon a les expectatives que la campanya de promoció ha fet servir perquè
molts com jo pagàrem les nostres entrades de cinema per poder gaudir d’una obra
artística que requereix d’un format de gran pantalla i efectes de so
espectaculars que et fa sentir el fred de Rússia o el calor d’Egipte,
l’agitació de la lluita a Toló o l’ànsia de dos enamorats a una habitació closa.
Els artistes han complit la part del seu contracte: entreteniment i diversió
amb interpretacions excel·lents al servei d’un guió calculat i honest marcat
pels límits que els productors imposen a les seues inversions, ací els
interessos de la Gran Bretanya que no cessa de promocionar la seua independència de la Unió Europea amb
films com Dunkerque (2017) o el film 1917 (2019), i ara Napoleó
(2023). Superproduccions ad maiorem gloriam de Sa Majestat resident
a Buckingham Palace, ferma defensora del Brexit. Si en les dues produccions
adés esmentades li tocava rebre la “imperialista” Alemanya, ara li ha tocat rebre
la França “imperialista” que atemptà contra els interessos de la Gran Bretanya d’ahir, hui
i demà. Així, el film ens presenta un Napoleó producte de la República, el
projecte imperial del qual per força havia de xocar contra els interessos geopolítics
de Sa Graciosa Majestat, vençut per un espavilat Wellington. Ací és on volia
arribar. Malgrat ser una productora anglesa, Scott Free ens mostra Wellington, l’heroi
de Waterloo, com un soldat que va tindre la fortuna de viure la decadència
d’una idea. Una interpretació que no se sotmet als principis del Brexit defesos
per polítics aïllacionistes amb un ideari absurd que promou conjugar
ultraliberalisme amb ultranacionalisme. En el film, quan Talleyrand proposa a
Napoleó de proclamar-se “rei”, el general se’n riu perquè havia arribat el
temps en què Ell podia sobrepassar el mateix Papa, com ho demostraria el 1804 en
la Cerimònia de la coronació a Notre Dame.
I
ara entra en joc la torna d’aquesta projecció, la visualització del film Odna (2022) - ‘única’ en rus, traduïda en
espanyol com a Única supervivent- film dirigit per Dmitriy
Suvorov, una producció russa del gènere entre el drama i el thriller, la
sinopsi del qual caldrà resumir per a l’espectador no acostumat a escoltar les
notícies provinents de Rússia hui completament filtrades pels interessos de la
guerra que manté amb la Unió Europea mitjançant Ucraïna. El 24 d’agost de 1981,
Larisa i Vladimir Savitsky, recent casats, durant el seu vol entre Komsomolsk
de l’Amur i Blagoveshchensk, l’aeronau civil AN-24 va ser colpejada per una
altra aeronau a una altura de més de cinc mil metres. Ningú no hauria d’haver
sobreviscut, però contra tota lògica, Larisa Savitskaya es va despertar viva entre
les restes de l’avió en la impenetrable taigà de la llavors Unió Soviètica. El
film narra la seua increïble experiència entre la col·lisió i la seua
recuperació pels equips que la van localitzar. Una epopeia individual de
supervivència encarnada en aquesta xica que encara
viu per poder-ho contar. Igual que el poble rus, que encara es manté ferm
malgrat la voluntat de la NATO de convertir l’extinta URSS en un estat
satèl·lit a les ordres d’Occident, o siga, de Sa Graciosa Majestat britànica i
els seus aliats.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada