El mercat audiovisual. Segon.
El Gran Ventríloc (els propietaris
de les pantalles en les quals apareixen les projeccions destinades a
convèncer-nos) ens diu que la gent ha deixat de creure en allò que no veu, que
no tenim fe. En altres paraules, que sols creiem allò que apareix a les
pantalles, allò que veiem als mitjans que consumim de manera completament
alienada, un consum immediat al qual no apliquem cap tipus de filtre crític i
reflexiu.
Les aparicions a l’estil de Lorda
i Fàtima han passat a la història dels relats orals, ara toca les projeccions
del relat audiovisual amb herois contínuament projectats al llarg de les
temporades com el bon negre que encarna la bondat humana, la verge d’Estocolm
que representa l’enfadament o el jove actor jueu reconvertit en l’exaltació de
l’estat nació. Tres imatges projectades contínuament per la TV global i les
seues filloles de la web que les reprodueixen tant com la seua càrrega de bits -i
el Gran Ventríloc- els permet.
La Verge d’Estocolm es va donar a
conèixer arran de la seua «vaga escolar pel clima»-(enunciat un pèl
estrambòtic, cap vaga d’estudiants mai no canviarà res: ni tenen els mitjans,
ni els recursos, ni el poder suficient per fer-ho) que va atreure l'atenció dels
mitjans espectaculars, i el gener de 2019 va ser convidada a parlar al Fòrum
Econòmic Mundial, a Davos; el març del 2019, tres membres del parlament noruec
van nominar-la per al Premi Nobel de la Pau, i el maig del 2019, als 16 anys, per
dir que els xiquets no anaren a escola va ser portada de la revista Time,
en la qual la jove donzella (com llavors els infants de les aparicions de la
Mare de Déu a França el 1858 i a Portugal el 1917) anunciava la perdició de la
societat.
A l’edat de 15 anys la donzella va
començar a protestar a la rodalia del Riksdag (Parlament) de Suècia per denunciar
l'escalfament global i es va guanyar el lloc que el bo de Nelson Mandela, mort
un parell d’anys abans, havia deixat vacant. Nascuda als països nòrdics, tan
rics i tan sans, tan blancs i tan nets, menuda, amb els cabells clars, amb un
rostre semblant a l’enigmàtica Mona Lisa, resultava perfecta per representar el
paper de la nova Joana d’Arc projectada per salvar-nos de la catàstrofe. Una
nina en mans del Gran Ventríloc que la llançaria al fem i se’n procuraria una
altra més dòcil en el cas altament improbable que la nina no parlés com l’amo
vol. I així, amb les seues contínues projeccions la verge d’Estocolm (Greta
Thunberg hi va nàixer el dia 3 de gener de 2003) ens recorda que l’apocalipsi
està en girar la cantonada, que tot esdevindrà No-res en un no-res, mentre els
capitalistes no paren d’acumular beneficis...
Un discurs igual d’innocu com el de
Nelson Mandela, el bon negre que després de tants anys empresonat va perdonar
els seus malvats captors blancs perquè en el fons, innocents de la seua maldat,
els blancs no sabien què es feien, com ens recorda la TV i totes les seues
filloles d’internet que no ens permeten d’oblidar-ho: Mandela va fer quant va
poder perquè els seus germans negres no es guanyaren la mala fama que els
maltractadors blancs s’havien guanyat al llarg dels segles de dominació, i a
hores d’ara, com tothom sap, el blanc continua a manar a Sud-àfrica, un país en
el qual la immensa majoria continua a ser negra... i pobra.
Després d’ascendir Mandela a la
Glòria Telemàtica, va descendir a nosaltres la verge d’Estocolm, la qual ha
hagut de ser arraconada pels mitjans espectaculars del Gran Ventríloc a causa del
conflicte provocat pel control de les fonts energètiques que mouen els mercats,
amb la finalitat de no malmetre el nou discurs protagonista encarnat en el jove
actor jueu Volodímir Zelenski, que des de la capital d’Ucraïna assetjada pel Mal,
tracta de convèncer-nos en prime time dels intricadíssims misteris de
l’estat-nació i la Sagrada Propietat Privada.
I em sembla que per molt que els agnòstics
incrèduls s’encaparren a denunciar els discursos persuasius sobre les
presumptes bondats del capitalisme racialitzat, extractiu i patriarcal que el
Gran Ventríloc ens ven a través dels seus hologrames (les bondats que Elon Musk,
que no pretén pagar 44.000 milions de dòlars per fer del món un lloc més feliç,
confessa professar perquè li serveixen per continuar d’enriquir-se a títol
personal) el món continuarà sent un planeta on els homes blancs, rics i espectaculars
continuen a triomfar.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada