Nana per a un monstre elèctric insomne
“Jo no en sé gaire de déus; però em penso que el riu
És un déu fort de color terrós -esquerp, indòmit i
sorrut,
Pacient fins a cert punt, de primer considerat una
frontera;
Útil, poc de fiar, com a via de comerç;
Després un problema tan sols pel constructor de ponts.
Un colp resolt, el déu de color terrós és gairebé
oblidat
Pels habitants de la ciutat -tanmateix, sempre
implacable
En les seves estacions i els seus furors, destructor,
bo i recordant
El que els homes prefereixen oblidar. Ignorat,
menystingut
Pels idòlatres de la màquina, però esperant, aguaitant
i esperant”.
T.S. Eliot (1943). Quatre quartets
“Les Dry Salvages”
El riu no pot recordar els temps quan era reverenciat, adorat i temut pels
humans; sempre necessitats d’aigua -neta i clara-. Sabedors de la seua fúria,
temien amb respecte el déu que els aportava, a ells i a les feres i el bosc del
voltant, la vida. En la seua aigua podien nadar i rentar-se. També podien jugar
o pescar. El riu és la font de la vida que permet beure i a la seua ribera descansar.
Que n’és, d’agradable, escoltar a qualsevol hora del dia el seu continu
discórrer aigua avall! Els joves desconeixen d’on prové el riu. Tampoc saben on
va a parar. El misteri del riu és el misteri del temps. Saben, sí, que aigües
amunt el riu és més esquerp, més indòmit, i que aigües avall esdevé més ample, més
tranquil alhora que més perillós. Els més vells afirmen que han vist rius com el
seu arribar a l’ampla superfície salada, on l’aigua ja no és bona per beure i
el cos et queda recobert d’una matèria cristal·lina blanca, de regust picant.
La superfície del mar escalfada pel sol genera muntanyes de baf que depassen de molt
l’horitzó. Autèntics oceans d’aigua que s’endinsen terra endins, on col·lisionaran
amb els hirsuts accidents provocats pels plegaments de les masses continentals.
El xoc entre els gegants provocarà vertaders diluvis sobre les carenes
muntanyoses i les seues valls, al fons de les quals les gotes de pluja penetraran
per les bretxes, clevills i obertures de la terra seca. Una a una, s’endinsaran
a l’interior i ompliran tots i cadascun dels racons per generar immensos rius
subterranis que emergiran a la superfície per discórrer a cel obert. Els
rierols lluminosos formaran pantans i amples corrents contínues que arrossegaran
sediments minerals i vegetals que ompliran de vida i regeneraran la ribera creada
pel riu que dibuixa algoleges, racons, illes, clots i les planes que els humans
treballaran per després recollir els fruïts del seu esforç. Sense el riu -el
caçador ho sap, el llaurador també- no podrien subsistir.
La humanitat, sense presses però sense pauses, va aprendre a dominar i
aprofitar aquesta força de la natura, el colós d’aigua. La humanitat va
començar a construir preses per retindre quantitats cada vegada més grans d’aigua,
per regar a voluntat; per derivar barrancs incòmodes o per generar electricitat.
Ací, una presa per enllumenar la ciutat; allà, una pels telèfons mòbils i els
ordinadors; més enllà, construírem altres preses per defensar les preses construïdes.
En construirem tantes com en necessitem per satisfer la set desaforada d’energia
-i d’aigua-. Una set desenfrenada que creix de manera exponencial. Cal tanta
energia, que cal construir una presa nova cada dia per aprofitar el corrent dels
rius exhausts, moribunds. La demanda d’energia creix mentre els rius que la
poden proporcionar són menys.
Emparedat pels pantans, canalitzat, desaiguat, el riu pateix set d’aigua. Assedegat
és la paraula justa. Tota la matèria orgànica que abans els rius transportaven aigües
avall, tota la matèria necessària per a la vida, queda atrapada darrere dels
immensos murs de formigó que l’enfonsa a una profunditat fosca, on qualsevol
rastre de vida és degradat, ofegat i podrit. Les preses són la tomba del riu. Sense
l’oxigen necessari i la llum regeneradora, la matèria orgànica esdevé una massa negra
amorfa soterrada darrere el silenciós mur de formigó armat. La vida esdevé
mort. Cada presa interpreta el seu paper en aquesta tragèdia de transformar la
matèria viva en fang pudent, tarquim brut. L’excrement disposat a
destruir tot rastre de vida. L’aigua que deixen escapar les preses és una
aigua destil·lada, esterilitzada. La mar ja no rep les aportacions d’abans i
comença a escalfar-se -no per l’acció del sol, que sempre ha escalfat igual- sinó perquè el progrés ha dessecat llacs, aiguamolls, albuferes i paralitzat
les aigües que abans desaiguaven al mar, les aigües fredes del riu que regeneraven l'aigua de la mar. Demà esclataran tempestes d’una
ràbia sense parell, d’una fúria mai no vista, a la vora de la costa que
devastaran.
Progrés, no plores pel riu. Que el riu retornarà -compta la seua edat en
grapats de milions- és tan sols qüestió de temps; però la raça
humana, dominada pel Progrés matematitzat, no ho veurà. El déu irascible, però
bondadós -“l’aqua, ora vita, ora morte”-, lliure per fi de les cadenes
imposades esdevindrà la fúria mancada de pietat. Devastarà els fonaments de
totes les construccions bastides per la inconsciència suprema del narcisisme
egotista. Com el Progrés, el riu serà immisericordiós. Desfarà les preses, escamparà
el fang tòxic, que primer matarà per després -sense presses però sense pauses-,
poc a poc, curar les seues ferides. Progrés, no plores pel riu, plora per tu.

Comentaris
Publica un comentari a l'entrada